Nākamajā gadā patērētāji pirks vairāk bioloģiskos produktus, īpaši augļus un dārzeņus

BIO_partikas_grozsLatvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācijas kampaņas “BioLoģiski!” veiktā bioloģiskās pārtikas patērētāju aptauja liecina, ka lielākā daļa – 72% aptaujāto nākamajā gadā plāno pirkt vairāk bioloģiskos produktus, un īpaši vietējos augļus un dārzeņus, gaļu un gaļas produktus. Tieši gaļa arī ir produkts, kuru aptaujātie patērētāji vienmēr cenšas izvēlēties bioloģiski sertificētu, kā arī ir gatavi maksāt par to vairāk kā par nebioloģiski audzētu.

Decembra sākumā tika veikta bioloģiskās pārtikas patērētāju aptauja, kurā piedalījās gandrīz 400 patērētāji, kas pēdējā gada laikā ikdienā regulāri iegādājas bioloģisko pārtiku. 72% aptaujāto atbildēja, ka nākamajā gadā plāno iegādāties vairāk bioloģisko produktu, un konkrēti – vietējos augļus un dārzeņus, ko  minējuši 64% aptaujāto, kā arī gaļu un gaļas izstrādājumus (43% aptaujāto).

Motivē veselība un vide
Galvenā motivācija izvēlēties bioloģisko pārtiku, ko minējuši aptaujātie, ir tās veselīgums (pieminējuši 66% aptaujāto). Tāpat patērētājus motivē tas, ka bioloģiskajā pārtikā nav pesticīdu atliekvielas (55% aptaujāto), kā arī tas, ka bioloģiskās pārtikas audzēšana un ražošana ir draudzīgāka videi (41% aptaujāto). Nozīmīgs izvēles faktors ir arī tas, ka bioloģiskajā pārtikā nav ģenētiski modificētu organismu – to piemin 40% aptaujāto. Savukārt mazāk nozīmīgs faktors ir tas, ka bioloģiskā pārtika ir garšīga, ko minējuši 27% aptaujāto, kā arī tas, ka bioloģiskās pārtikas audzēšanā tiek ievēroti augstāki dzīvnieku labturības standarti – to atzīmēja 23% aptaujāto.

Bioloģisko produktu iegādei izmanto dažādus veidus
Bioloģiskās pārtikas patērētāji arī norādīja, kur visbiežāk iegādājas pārtiku, un atbildes liecina, ka patērētāji kombinē produktu iegādes kanālus – visbiežāk tika pieminēts lielveikals (60% aptaujāto), tiešā pirkšana (58% aptaujāto), kā arī ekoveikali (57% aptaujāto). Zemnieku tirdziņos bioloģisko pārtiku pērk 34% aptaujāto, tieši no zemniekiem produktus iegādājas 25% aptaujāto, savukārt tirgū bioloģisko pārtiku pērk 16% iedzīvotāju.

Par BIO gatavi maksāt vairāk
Bioloģiskā pārtika ir salīdzinoši dārgāka par konvencionāli audzēto, un tās cena bieži vien tiek minēta kā viens no galvenajiem šķēršļiem bioloģiskās pārtikas patēriņam. Tāpēc noskaidrojām, par kurām produktu grupām patērētāji ir gatavi maksāt vairāk – un pirmajā vietā nešaubīgi ir gaļa un vietējie augļi un dārzeņi, ko norādījuši attiecīgi 59% un 47% patērētāju. Par olām vairāk maksāt gatavi 45% patērētāju, savukārt par kafiju, tēju un šokolādi vairāk naudas gatavi atdot 12% patērētāju, bet 17% patērētāju ir gatavi maksāt dārgāk par importa augļiem un dārzeņiem. 28% norādīja, ka viena no produktu grupām, par kuru maksātu vairāk, ir pārtika bērniem, savukārt tikai 7% norādīja, ka ne par vienu produktu grupu nav gatavi maksāt vairāk.

Tirgotāju viedoklis
Kampaņas “BioLoģiski!” ietvaros tāpat tika aptaujāti mazumtirgotāji, kuri piedāvā bioloģiskos produktus, un lūgti novērtēt bioloģiskās pārtikas patēriņa tendences pēdējā gada laikā. Puse no aptaujātajiem tirgotājiem atzina, ka bioloģiskās pārtikas patēriņš pēdējā gada laikā ir palielinājies par 5-10%, bet puse atzina, ka palicis iepriekšējā līmenī. Tirgotāji atzīst, ka patērētāji ir kļuvuši vairāk izglītoti un informēti, un tieši šis ir noteicošais faktors, kurš ietekmēs, vai arī turpmāk pieaugs bioloģiskās pārtikas patēriņš.

Agnese Bankovska, sociālantropoloģe un ēšanas paradumu pētniece, komentē:
“Vērā ņemama tendence, kas parādās aptaujā ir, ka līdz ar pieaugoši dinamisko ikdienas dzīvesveidu lielveikaliem ir un visticamāk būs liela nozīme iepirkšanās paradumos. Aptaujas respondenti lielveikalu uzrāda kā vienu no galvenajām bio pārtikas iegādes vietām. Šī tendence gan neizslēdz to, ka paralēli lielveikaliem attīstās dažādas alternatīvas iepirkšanās kustības, piemēram, Tiešā pirkšana. Iespējams, tieši šādu kustību veidošanās un nostiprināšanās veicinās jau populāru un lielu zīmolu nepieciešamību iesaistīties bioloģiskās pārtikas tirgū, un bioloģisko produktu sortimenta palielināšanos lielveikalos.”

Gustavs Norkārklis, Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācijas vadītājs norāda:
“Aptauja rāda, ka patērētājiem par nozīmīgu izvēles faktoru kļūst tas, ka bioloģiskā pārtika ir labāka videi un saudzīgāka pret dabu – tas nozīmē, ka patērētāji kļūst izglītotāki un vairāk iedziļinās pārtikas ražošanas jautājumos. Bioloģiskās pārtikas patērētāji raksturojami ne tikai kā zinoši, bet arī kā tādi, kas gatavi ieguldīt savu laiku, lai iepirktos dažādās vietās un nodrošinātu sev bioloģiskos produktus par draudzīgu cenu – tas ir iespējams! Aptauja arī rāda, ka bioloģiskā gaļa un olas šobrīd ir visvairāk novērtētie produkti, un tādi būs arī nākamajā gadā. Tā ir laba ziņa bioloģiskajiem lauksaimniekiem – noiets būs, jāstrādā.”

Vidējā bioloģiskās pārtikas patērētāja profils: Sieviete, vecumā no 30-45 gadiem, ir ģimene, un mājsaimniecībā ir arī bērni. Pārsvarā dzīvo Rīgā vai Pierīgā.

Par aptaujām
Bioloģiskās pārtikas patērētāju aptauja tika veikta 2015. gada decembra sākumā, aptaujājot 379 bioloģiskās pārtikas patērētājus internetā.
Tāpat tika aptaujāti 10 mazumtirgotāji, kuri piedāvā bioloģisku pārtiku, ieskaitot lielveikalu ķēdes un ekoveikalus.

Par kampaņu
Kampaņa “BioLoģiski!” īstenota ar Eiropas Savienības un LR Zemkopības ministrijas finansiālu atbalstu un Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācijas līdzfinansējumu. Tā noritēs līdz 2016. gada jūlijam. Kampaņas īstenotājs ir Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija.

Par bioloģisko pārtiku
Bioloģiskā pārtika ir audzēta un ražota saskaņā ar dabiskajiem augu un dzīvnieku augšanas procesiem, neizmantojot sintētiski ražotus pesticīdus, minerālmēslus un antibiotikas. Termini “bioloģisks” un “ekoloģisks”, “bio” un “eko” attiecībā uz pārtiku ir vienlīdzīgi.
www.biologiski.lv

 
Liene Brizga-Kalniņa
Kampaņas BioLoģiski! koordinatore
[email protected]
29110527

 

Comments are closed.